tlo
Dział poświęcony bezpieczeństwu jazdy i nie tylko.

Kask - jazda z głową czyli w kasku.
W Polsce nie ma obowiązku jeżdzenia na rowerze w kasku, a kwestię jego używania pozostawiono indywidualnej decyzji każdego cyklisty. Bez wątpliwości jazda w kasku zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń głowy.

Rękawiczki kolarskie - zawsze warto je zakładać.
Niezbędne wyposażenie cyklisty spełniające dwie funkcje. Pierwsza to pewny chwyt kierownicy, nawet gdy dłonie się pocą. Poza tym wnętrza rękawiczek posiadają żelowe wkładki które tłumią drgania. Druga wazna zaleta rękawiczek to ochrona dłoni podczas upadków. Najczęściej otarciom ulegają dłonie którymi się podpieramy podczas upadków.

Oświetlenie - i wszystko jasne.
Prawo drogowe obowiązujące rowerzystów mówi że, między kwietniem a pażdziernikiem nie muszą mieć włączonych świateł przez całą dobę. Lampki mają zbyt małą moc, żeby mogły poprawić widocznośc. Natomiast z przodu musi być światło białe lub żółte stałe, a z tyłu czerwone stałe lub migające. Migająca lampka jest bardziej widoczna, ale kierowcy często narzekają, że miganie zbyt ich rozprasza i utrudnia ocene odległości ( w niektórych krajach jej stosowanie jest zabronione).

Bezpieczny rower - warto go zabezpieczyć.
Złodzieje nie śpią. Spuszczenie go z oka może wiele kosztować. Najlepiej trzymać rower w mieszkaniu. Jednak czasem jest to nie możliwe, dlatego najpopularniejszymi miejscami są garaże, balkony i piwnice. Jeśli nawet mieszkasz na dziewiątym piętrze, nie trać czujności i przypinaj rower. Zawsze ! Niezależnie od rodzaju zapięcia jakie wybrałeś (łaś), trzymaj kilka ważnych zasad:

Hamowanie - kontrola nad prędkością.
Umiejętne hamowanie jest gwarancją bezpiecznej i efektywnej jazdy. Nie wystarczy po prostu nacisnąć na dźwignie. Należy wiedzieć kiedy dokładnie to zrobić i jak dużej siły użyć. Niezależnie od uprawianego stylu jazdy, zasady prawidłowego hamowania warto opanować.

Wykonanie Tomasz Stryczek 2009